27 juli 2011

Öland

Fantastiska öland säger jag bara. När man minst anar det så spricker det upp och så blir det en kanondag. Underbart. Men först ska jag berätta lite om vår semestertisdag. Elliot, jag och Jonas åkte på Loppisrunda på tisdagen på norra öland. Hihi det var vår första gång vi skulle testa detta och det var mulet och jag tänkte vi kör på det. Nåväl maken älskar väl inte riktigt detta och nämnde väl ett och annat i bilen som tex åka och kolla på gammalt skräp osv. Nåja när jag såg en skylt gjorde jag maken uppmärksam på att snart dags att svänga. Men av någon lustig anledning så började audin gå fortare vid dessa tillfällen varvid det vi "missade" några avfarter. Nåja till slut kom vi fram ett en liten liten loppis i en ladugård. Elliot ville först inte gå in för han trodde det fanns kor i den. Nåväl ska jag erkänna så var det mest gammal skit där men vi kollade och köpte en liten liten trähink till Elliots djur. Loppisrundan slutade i varje fall med två loppisbesök och så en vända i en outlet butik utanför Löttorp. Inget att ha där heller kan jag säga förutom en jättefin plasttraktor som Elliot så gärna ville ha för den hade en tallriksharv på sig.

På vägen hem blev det att svänga förbi Ninnis kroppkakor och köpa lunch. Så himla smarriga var dem. Elliot ville ha kroppkakor både till lunch och kvällsmat. De gick hem hos hela familjen. På kvällen hade vi dock bestämt att köpa flundror i Sandvik eftersom Daniel skulle hälsa på oss. Dessvärre fick det bli varmrökt lax för alla flundror var slut. I och med inträdet i EU så har den mindre fiskerinäringen i sundet fått läggas ner vilket gör att tillgången på flundror är begränsad. Nu vet ni det och vi vet att vi ska åka och köpa flundror tidigare om vi vill ha några. Den varmrökta laxen var dock supergod och rekommenderas den också om ni har vägarna förbi Sandvik.

Efter flera dagar med mulet väder till och med på norra öland kom idag solen. Äntligen hela dagen har tillbringats vid poolen, hihi. Latmask som man är det vara lite halvmulet på förmiddagen så vi var lite tveksamma om det skulle hålla i sig så vi blev kvar vid stugan. Men det sprack upp och blev en dunderbra dag. Jag och Elliot badade på eftermiddagen och körde båt och sjöng. Grabbarna var och slog några hinkar på Källa GK. Inte mig emot bara jag slipper när solen skiner.

Nu är vi tillbaka hemma igen. Var tvungna att ladda om lite, tvätta och greja lite så åker vi upp igen på fredag tänkte vi. Det ska trots allt regna imorgon och då kan det vara bra att ordna med lite ärenden och sånt.

Efter regn kommer sol...

/Anne

Inga kommentarer: