03 november 2013

Helgen känns lång

För en gångs skulle känns denna helgen lång. Det är bara söndag förmiddag ännu. Det är inte ofta som det känns såhär. Men jag tror det beror på att vi åkte till Torpsbruk redan på torsdag morgon. Mamma hade tagit ledigt ett pass så på torsdagen åkte vi till Ljungby och besökte sagomuseet. Utan några större förväntningar. Vi visste ju att man knappast möter Pippi Långstrum eller Pettson och Findus.

Men sagomuseet var över all förväntan. Det var även intressant för vuxna. Sägner och myter och lite mer otäcka sagor berättades. Man insåg snabbt att sagorna förr var mycket till för att skrämma befolkningen till skötsamhet. När vi var där och gick runt i rummen och läste sagor från en pärm man fick låna så började en av damerna på museet berätta sagor. Elliot satt som förstelnad och lyssnade. Berättandet är verkligen en teknik. Hon var jättebra både jag och mamma lyssnade om jättar som kastade stenar på kyrkklockorna för de gillade inte oljudet. Sagan om Pingel var också intressant.

Efter sagorna avslutade vi i museets rum med utklädningskläder, hihi. Elliot skulle såklart vara en riddarkung. Elsa kunde krypa runt och utforska hon med på sitt sätt. Lugn och skönt var det med lagom många besökare. Man kunde hitta sin vrå vilket var skönt.

På fredagen var jag ganska trött när pappa kom hem från jobbet vid halv fyra tyckte Elsa att hon sovit färdigt. Försökte säkert en timme att få henne att somna om och till slut så gick det. Halv fyra stiger vi inte upp. Förmiddagen förberedde vi lite maten inför kvällen och innan lunch bytte jag om och stack ner till Moheda för jogging i elljusspåret. Där har jag inte varit på väldigt länge. Bra spår tyckte jag mycket kuperat. Tre varv blev det innan jag åkte till mamma och pappa igen. Det gäller att hitta tillfällena för en löprunda och det var riktigt skönt att komma ut och springa på mjukare underlag. Mötte en herre tre gånger i spåret som var ute med sin hund. Han var så snäll uppmuntrade och sa "vad duktig du är" då hade jag bara sprungit typ 4 km men man får lite extra energi av positiva människor.

På eftermiddagen hämta vid Jonas vid tåget och åkte och kollade in min kusins nya hus. Så nyfiken på hur det blir. Golvläggningen var i full gång när vi kom dit. Kommer bli jättefint hus. Enplanshus från Värsåsvillan. Jag gillade det påminde lite om vårt hus i Smedby fast ytterligare utrymme gjorde att de mindre sovrummen fick ett eget allrum och mer avskildhet.

I lördags vaknade Elsa vid halv fem och ville inte somna om så vid halv sex steg vi upp. Elliot vaknade tjugo över fyra och trodde han kunde stiga upp. Förstår inte hur andra föräldrar gör för att få sina barn att sova länge. Elliot somnade ju om som tur väl var. Nåväl vid halv sju hade pappa stigit upp så då gick jag och la mig. Då var både Elsa och Elliot vakna.

Igår besökte vi brossan och Åsa innan vi åkte hem. I bilen somnade jag, Elsa och Elliot så inget vidare sällskap fick inte Jonas. Det är så skönt att sova i bilen dock något stel i nacken när man vaknar. Väl hemma så byggde Jonas, Elliot och Elsa lite med duplot. Elsa förstörde nog mest för jag hörde att Jonas satte henne i hoppgungan och Elliot förklarade för henne att det var för att hon bara förstörde hela tiden. Jag passade på att gå ut i vårt hemma gym. Min rygg är inte den bästa och jag känner att jag måste ta tag i det och styrketräna lite. Elsa väger en hel del och alla lyft är inte alltid ergonomiska. 30 min på efx och styrketräning på det. Det fick man vara nöjd med. Lagom träningsvärk idag.

Idag blir det städning nu på förmiddagen. Passa på nu när Elsa sover. Jonas och Elliot ska snart åka till ishallen för lite skridskoåkning. Eftermiddagen är ännu så länge oplanerad.

/Anne

Inga kommentarer: