30 januari 2014

Det där med att ge det lilla extra servicen...

Idag reagerade jag på två ställen hur lata en del personer är. Eller lata kanske inte är rätt ord men kanske inte rätt person på rätt plats. Efter Elliot varit på förskolan hämtade jag honom för att åka och klippa honom i Lindsdal på hårtrollet. Jättebra klippning och Sofia som klipper är superduktig. Sen åkte vi in till stan för lite ärenden. Vi var först och lämnade in vagnen på babyproffsen. Dags att byta till vinterhjul.

Sen vidare till Café Nilsson för lite fika. Och här får jag min första tanke att detta är inte bra service. Kommer förmodligen inte gå hit fler gånger. Väl hade vi handlat fika till mig och busen så ska vi gå och sätta oss. För det första var hon ju inte den gladaste och piggaste tjejen som stod där men det är man ju inte alltid (fast man kanske bör försöka vara det när man står i ett café). Sen står brickan med vårt fika närmast tjejen mellan mig och brickan är det ca 15 cm disk en hög med brickor och längst bort mot tjejen står min bricka med fika. Varpå tjejen säger att kaffet finns längst in i hörnet och sen vänder hon på klacken. Hmm jag får sträcka mig över disken för att balasera min bricka och med andra handen kör jag Elsas vagn och Elliot går bredvid. Hmm min tanke var då "kunde du verkligen inte tänka dig att ställa fram brickan till mig eller kanske till och med erbjuda hjälp att bära den till mitt bord. Det bör tilläggas att det var ganska öde och inte en enda kund i kö. Brr det var det där med att ge lite extra service.

Nåväl fortsatte mer våra ärenden. Var på Åhlens och bytte ett kuddfordral som jag köpt och som inte gick att öppna, hihi. Handlade lite annat som stod på listan sen gick vi vidare. Vi skulle köpa två vita panelgardiner till köket och så kom vi ut från Åhlens och direkt tänkte jag vi går till Metra så är saken klar. Nåväl väl inne så frågar jag om det finns varpå biträdet säger att hon har tyvärr bara ett par kvar. Men det räcker säger jag. Tar fram min tygbit med tyget som det ska matchas med för att se om det blir bra. Då ställer jag en dröjande fråga om det går att fånga upp någon annan färg i tyget kanske istället för vitt. Då svarar biträdet nej men det blir väl bra med vitt... Hmm då kunde hon ju kläckt ur sig något bättre eller försökt visa lite intresse istället för att visa mer intresse till nästa kund som strosade runt i affären. Mer service var det ja.

På mitt jobb pratar vi mycket om affärsmässighet och det går lite som ett mantra på våra personaldagar och så vidare men jag tror att det är viktigt att hela tiden vara på tårna och inte alltid vara nöjd utan ge kunden det lilla extra. Det ska givetvis inte kosta företaget det kräver jag inte men något lite extra service som gör att man känner sig viktig som kund.

Nåväl kände jag var tvungen att få ut mina tankar så nu blir det läggdags. Har bakat lite inför lördagen och slagit in paketen och skrivit det fina kortet som Elliot valt ut till Elsa med en hund på.

Vi är redo för födelsedag för vår lilla prinsessa. Det blir dock ingen frukost på sängen för lilla tjejen. Elliot tyckte att det är svårt att servera frukost när hon har så höga kanter på sin säng :-), men han kunde tänka sig att få lite frukost på sängen... Får se om vi inte ordnar det på lördag i så fall.

/Anne

Inga kommentarer: